Bombardier NGT6

Strona ostatnio została edytowana 2835 dni 5 godzin temu
Z Kraków Wiki
Skocz do: nawigacja, szukaj
TRAMWAJ
Bombardier NGT6
Linia 50 (Krowodrza Górka).jpg
Bombardier NGT6/2 jako 50 na Krowodrzy Górce
Miejsca siedzące 78
Miejsca stojące 120
Produkcja Niemcy, 1999 - ?
Eksploatacja 1999 -
Masa 30 ton
Rozstaw szyn 1435 mm
Podłoga 65% niskiej podłogi

Bombardier NGT6 - niskopodłogowy tramwaj kanadyjskiej firmy Bombardier Transportation. Ten sześcioosiowy tramwaj ma około 78 miejsc siedzących (więcej niż w 3 wagonach Konstal 105N/Na), a maksymalną prędkość jaką może osiągnąć to 75-80 km/godz. Ma 65% niskiej podłogi, a część o wyższej podłodze jest połączona z tą pierwszą za pomocą podjazdów. Długość tramwaju Bombardier NGT6 wynosi 26 metrów, szerokość 2,4 metra oraz wysokość 3,5 metra. Wersja NGT6/2 ma dodatkowe jednoskrzydłowe drzwi z tyłu pojazdu oraz odsuwane okna, a wersja NGT6/2 z trzeciej dostawy ma charakterystyczną, nową ścianę przednią (o kolorze czarnym) oraz nową ścianę tylną z nowym oświetleniem (częściowo w technice LED). W tej ostatniej wersji zamontowano również monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz przestrzeni przed pojazdem, a jako ułatwienia dla pasażerów przygotowano dwa wyświetlacze (z przodu i tyłu pojazdu) pokazujące najważniejsze informacje dotyczące linii oraz następnych przystanków. Wymieniono również prostokątne ekrany przy dachu tramwaju na bardziej czytelne. Poza wyświetlaczami kolejną innowacją jest głosowe zapowiadanie przystanków (przystanki zapowiadali i/lub zapowiadają Anna Dymna, Grzegorz Turnau oraz Krzysztof Globisz). Po Krakowie jeździ ponad 50 takich tramwajów (25-30% całego Krakowskiego taboru). Jeżdżą na liniach: 2 (razem z innymi modelami), 3 (razem z Konstal 105N), 6, 7, 8, 24 (razem z Konstal 105N), 50. Pętlą, na którą najczęściej zajeżdżają Bombardiery, jest Kurdwanów, na której to 3 z 4 linii obsługiwane są wyłącznie Bombardierami (6, 7, 50), a na 4. linii pojawiają się czasami (24). Czasami Bombardiery jeżdżą na liniach zastępczych oraz okazyjnie kursują na liniach na których normalnie jeżdżą inne modele tramwajów - np. na linii 1 (kursowały 22 września 2008), na liniach 9, 10, 11 oraz 40 (kursowały 1 i 2 listopada 2008) oraz na linii 12.

Zobacz też[edytuj]