Konstal 105N

Strona ostatnio została edytowana 2658 dni 5 godzin temu
Z Kraków Wiki
(Przekierowano z Konstal 105Na)
Skocz do: nawigacja, szukaj
TRAMWAJ
Konstal 105N
Linia 9 (Rondo Mogilskie).jpg
Skład wagonów 105Na na Rondzie Mogilskim jako linia 9
Miejsca siedzące 20
Miejsca stojące 105
Produkcja Chorzów, Polska, b.d.
Eksploatacja od 1975 do dziś
Masa 16,5 tony
Rozstaw szyn 1435 mm
Podłoga wysokopodłogowy
Wagon 105Na solo, jako linia 18
Wnętrze doczepy 105NaD

Konstal 105 - seria tramwajów produkowanych przez firmę KONSTAL (obecnie Alstom KONSTAL) w Chorzowie. W Krakowie 105 jeżdżą na większości linii tramwajowych. Najczęściej Konstale 105 składane są w składy dwuwagonowe, choć czasem również można spotkać składy trójwagonowe (głównie na linii 4 oraz 13) lub wagony solowe (linia 17). Obecnie jest to najliczniej eksploatowany tramwaj w Polsce. Istnieją dwie wersje - stara, z jednym siedzeniem w każdym rzędzie po przeciwnej stronie wagonu i zmodernizowana z nowymi siedzeniami, zamontowanymi pojedynczo z prawej i podwójnie z lewej strony. Stopiątki są mało pojemne a komfort jazdy nie odbiega od tramwajów z tamtego okresu.

Różnice między wersjami[edytuj]

105 różnią się od siebie nieznacznie. Wagony typu 105N mają małą szafę elektryczną, nad którą zamontowana jest płyta laminowana, co "tworzy" kabinę motorniczego. W 105N lampy sufitowe są krótsze z półokrągłym kloszem a w 105Na dłuższe, bardziej kanciaste. Wagony 105NaD to specjalnie przebudowane wagony 105Na pozbawione kabiny motorniczego, aby zaoszczędzić miejsca (doczepy, które nie mogą jechać samodzielnie).