Opera Krakowska

Strona ostatnio została edytowana 3029 dni 10 godzin temu
Z Kraków Wiki
Skocz do: nawigacja, szukaj
Opera Krakowska w środku
Nowy gmach opery wieczorem

Opera Krakowska – teatr operowy w Krakowie, powołany w 1954 roku, a sięgająca swymi korzeniami roku 1628. Obecnie mieści się w nowym gmachu przy ulicy Lubicz 48.

Nowy budynek[edytuj]

W maju 2002 roku rozpisano konkurs architektoniczny, w wyniku którego pierwszą nagrodę otrzymał projekt krakowskiego architekta Romualda Loeglera przy współpracy z Piotrem Urbanowiczem i Grzegorzem Dreslerem. W latach 2004-2008 budowany był nowy gmach Opery według wcześniej wspomnianego projektu. Budowę rozpoczęto 13 września 2004, a uroczyste otwarcie nastąpiło 13 grudnia 2008 roku. Nowy budynek został wykonany w stylu nowoczesnym, a jego budowa była współfinansowana przez Unię Europejską. Koszty budowy nowego budynku w 2004 roku wyceniano na 20-30 mln złotych, po przetargu okazało się, że koszt samego budynku wyniesie 50 mln zł, zaś oddzielne finansowanie będzie potrzebne na wyposażenie budynku. W 2009 roku koszty budowy przekroczyły 100 mln złotych.

Nowy budynek posiada widownię na 761 miejsc (miejsca położone są na parterze, w loży marszałkowskiej oraz na balkonie) i scenę o powierzchni 443 m².

Linki[edytuj]